A "futótérd"

Ízületi sérülések futás közben

Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok. Örvendetes, és népegészségügyi szempontból is fontos, hogy nő a szabadidő sportos eltöltésének igénye. A legnépszerűbbek ezek közül a futás, a különböző konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. Ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is. Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat a sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul ki.

Szöveg: Dr. Szikora Gyula

Ez annyit jelent, hogy a szalagokat, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok apró ízületi sérülések futás közben, rándulás, vagy más mechanikai inger éri. Ennek következtében a szövetek adott esetben ugyanúgy károsodhatnak, mintha egy nagyobb sérülés érné őket. Minden sportágnak megvan a jellemző túlterheléses ártalma.

Ezek a sérülések gyakran helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, illetve sportpálya következtében alakulnak ki.

ízületi sérülések futás közben

Erre figyeljünk futás közben Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek. Kerüljük a térdízület túlterhelését!

denas közös kezelés betegségek ízületei és kezelése

Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a térdkalács felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben jelentkező fájdalom a ízületi sérülések futás közben tünet. Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor több mint lépést tesz meg. Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül és az erőt a térdkalácson át közvetíti a lábszárra. Ez oldalanként ca feszülést elernyedést jelent.

A leggyakoribb sportsérülések

Ha ehhez a nagy terheléshez nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk. A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén gyulladás alakul ki, mely miatt sokszor abba kell hagynunk a futást.

térdbetegségek osztályozása

Előzzük meg az ITB szindrómát! Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén -ITB szindrómának- ismeri.

Futósérülések és gyógyításuk - fitneszmasszazs.hu

A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a ízületi sérülések futás közben hajlítása közben átugrik, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben. Ez a fent leírt 5 km futás közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet. Figyeljünk a túlsúlyra!

A leggyakoribb sportsérülések

A helyzeten tovább ront, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és a hosszabb távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el. Ezzel a térdízületre még nagyobb terhelést rónak. A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart.

  • A leggyakoribb sportsérülések
  • A futótérd szindróma | Futásról Nőknek
  • A térd ízületi gyulladásának kezelése voltarennel
  • A futás és az ízületek - fitneszmasszazs.hu

A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem megfelelő futócipő és a betonon, vagy aszfalton való futás. Hogyan kezelhető a térdízület túlterhelése? A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés. A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet.

A fájdalom nem a barátod – Futós sérülések és megoldások

Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról. A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, ha súlyfelesleggel küzdünk!

fájdalom a bokaízület kezelésében ízületi fólia kezelés

A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb korban kezdjük a sportolást. Ugyanez 40 éves kor felett már sokkal kevésbé igaz. Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően.

A futás és az ízületek

Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk!

Mindig fordítsunk megfelelő figyelmet a bemelegítésre, az izmok sportra való előkészítésének! Az edzések után is fontos, hogy még percet mozogjunk, lassan hagyjuk kihűlni az izmokat! Ilyenkor sokat segít a regeneráció gyorsításában a stretching, az izmok passzív nyújtása. Sportolás közben figyeljünk a testünk jelzéseire! Ezek jelentkezése esetén semmiképpen se erőltessük tovább a sportolást! Ilyenkor sokan megnyugszanak, úgy gondolják, csak egy átmeneti kis fájdalom volt és ismét futnak, sőt ugyanazt a hosszabb távot választják.

Ne tegyük! Ilyenkor kezdjünk lazábban, kisebb távokkal, figyelve a fájdalom ismételt kialakulására.

  1. Térdízületi fájdalom serdülőknél
  2. Futás - túlterhelésből fakadó sportsérülések - fitneszmasszazs.hu
  3. Árt a futás a térdnek? Tippek a térdsérülések megelőzésére - Gerinces:blog, a hátoldal

Amennyiben ismét kialakul, úgy hosszabb kihagyást kell alkalmaznunk! Ha már kialakult a baj, néhány hétre hagyjuk abba a futást.

3 csípőt, térdet, bokát stabilizáló erősítő gyakorlat futóknak

Sokszor segíthet más, futással nem járó sportokra való átnyergelés. Ilyen lehet például egy laza kerékpározás, úszás. A stretching szintén sokat segíthet a panaszok csökkentésében.

Futósérülések kezelése

Ennek megfelelő ízületi sérülések futás közben és szakszerű kivitelezésében segíthetnek gyógytornászaink. Ha a panaszok mindezek ellenére is visszatérnek, akkor érdemes szakemberhez fordulni és orvosi tanácsot, kezelést igénybe venni! A szerzőről Dr.

ízületi sérülések futás közben

Hidas Péter az Országos Gerincgyógyászati Központ, a Budai Egészségközpont szakkórházának munkatársa, ortopéd sebész, sportsebész szakorvos, sportrehabilitációs programvezető. Gerincgyógyászati szakrendelés előjegyzés alapján, várakozás nélkül! A Budai Egészségközpontban felkészült, megbízható szakemberek várják Önt.

  • Boka rándulás kezelési áttekintés
  • Ízületi fájdalom térd húzza a térd alatt